Polestar is nog geen vijf jaar in Nederland te verkrijgen. Dat maakt dat het elektrische automerk naar klassieke maatstaven relatief jong is. Toch heeft Polestar een vrij unieke positie als bestaand en geaccepteerd merk weten te verwerven in de hoofden van Nederlanders. En dat terwijl Polestar de nodige uitdagingen voor de kiezen kreeg, sinds het zich in 2017 afsplitste van Volvo.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: de Zweedse maker van elektrische auto’s boekt nog geen winst. Daarnaast heeft Polestar als dochterbedrijf van de Chinese autogigant Geely met de nodige strubbelingen te maken gehad.

Eerder dit jaar bouwde Volvo namelijk zijn belang in Polestar af van zo’n 48 procent naar iets meer dan 18 procent. Daarnaast moest Polestar nieuwe financiering regelen bij een groep banken ter waarde van bijna miljard dollar. Ook stapten meerdere topmensen op.

Hoewel de alarmbellen bij Polestar in het afgelopen jaar wellicht meerdere keren afgingen, claimt het bedrijf dat de interne problemen inmiddels onder controle zijn. “De financiering is rond en we hebben de juiste mensen aan de top, waarmee we met vertrouwen de toekomst tegemoet zien. Polestar blijft nog wel even”, zegt algemeen directeur Nederland en Duitsland Willem Baudewijns van Polestar tegen Business Insider Nederland tijdens de opening van het nieuwe ‘Space’ van het merk in Zwolle.

Algemeen directeur Nederland en Duitsland Willem Baudewijns van Polestar. Foto: Janus van den Eijnden /Polestar
Algemeen directeur Nederland en Duitsland Willem Baudewijns van Polestar. Foto: Janus van den Eijnden /Polestar

“Ik denk dat we nogal onterecht negatief in de media zijn gekomen de afgelopen tijd. Neem de afbouw van het aandeel van Volvo in Polestar. Dat was al jaren geleden besloten en een strategische beslissing. Als Polestar zullen we daar voordeel van hebben, omdat we meer zelfstandig kunnen opereren naast Volvo”, legt Baudewijns uit. “En dat we nog geen winst draaien, heeft ook te maken met de kosten voor de ontwikkeling van de nieuwe modellen, zonder dat we deze al konden verkopen. Dat kost miljoenen.”

Polestar gaat een nieuwe fase in

Toch erkent Baudewijns wel dat de roerige beeldvorming rond het merk enigszins te verklaren valt, wat hij overigens betreurt. De toekomstplannen liegen er immers niet om. “We betreden een nieuwe fase. Deze locatie in Zwolle is de eerste van veel meer van dit soort locaties die we in de komende tijd in Europa zullen openen”, stelt hij.

Onderliggend speelt ook mee dat Polestar weet dat menselijk contact belangrijk is bij de verkoop van auto’s. “Dat wist ik al vanaf toen ik in 2019 begon. We hebben niet voor niets meerdere locaties in steden waar mensen in aanraking kunnen komen met onze modellen. Je moet op een gegeven moment echter ook zorgen dat je op andere locaties zoals de autoboulevard aanwezig bent. Dat is de plek waar mensen naartoe komen om auto’s te ervaren en die dienstverlening kunnen we vanuit hier ook beter leveren.”

Dat Polestar in de ogen van de Nederlander een gevestigd merk is, blijft dan ook een pluspunt. "Achteraf kun je stellen dat we de markt op het juiste moment zijn ingestapt, nog voor de grote golf van andere nieuwkomers”, zegt Baudewijns. “Maar we hadden ook de luxe om te kunnen bouwen op de connectie die we met Volvo hebben. Dat geeft direct extra vertrouwen in het nieuwe merk.”

De Polestar Space in Zwolle.
De Polestar Space in Zwolle.
Polestar/JurreRompa

Polestar: de verbintenis met Volvo

De verbintenis tussen Polestar en Volvo ging verder dan alleen merkwaarde. Polestar kon bij de introductie in Nederland al direct leunen op de meer dan 80 servicepunten van Volvo in Nederland. “Dat is niet alleen belangrijk voor het vertrouwen van de consument, maar maakt het ook veel makkelijker praten met de grote lease-maatschappijen van Nederland. Iets wat ik als eerste gedaan heb toen ik begon. De Polestar 2 werd daardoor met vertrouwen in het aanbod opgenomen, wat deels heeft bijgedragen aan de 11.000 exemplaren die er op dit moment van dit model in Nederland rondrijden”, aldus Baudewijns.

Toch denkt de algemeen directeur dat de connectie met Volvo, het juist aanvliegen van de markt en het creëren van consumentenvertrouwen allemaal ondergeschikt zijn aan het product. “Het begint allemaal bij het product. Je moet iets goeds neerzetten. Dat hebben we met de Polestar 2 gedaan en met de aankomende modellen blijven we dat doen”, zegt Baudewijns trots, terwijl hij verwijst naar de verbeteringen die de Polestar 2 met software- en hardwareupdates de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. “We zijn naar meer dan 650 kilometer actieradius gegaan met deze auto’s. Dat geeft aan dat we met de ontwikkeling bezig blijven.”

Op dat succes moet nu worden voortgeborduurd met twee nieuwe auto’s in het aanbod en twee andere die volgend jaar en in 2026 zullen verschijnen.

De Polestar 3 en 4 zijn vanaf nu leverbaar in Nederland. Dat brengt nieuwe uitdagingen met zich mee voor Baudewijns en zijn team, want hoe introduceer je twee auto’s tegelijk? “Dat gaan we niet doen. We hebben de Polestar 4 net gehad, met een hoop aandacht op de tv. De komende tijd gaan we ons richten op de Polestar 3”, legt Baudewijns uit. “Het is eigenlijk een luxeprobleem, want we zijn nu vooral blij dat we die auto’s eindelijk hebben.”

Nu heeft Polestar daarbij een klein voordeel, want met de nieuwe modellen wordt het mogelijk om importheffingen te vermijden, die van toepassing zijn als elektrische auto's direct vanuit China naar Europa worden geëxporteerd.

De Polestar 2 heeft wel te maken met Europese importheffingen, maar is nog niet in prijs verhoogd. “We wachten tot de heffingen definitief zullen zijn op 4 november. Pas dan zullen we een antwoord geven, passend bij de situatie”, verklaart Baudewijns. “We zijn er natuurlijk al wel over in gesprek en hebben meerdere plannen opgesteld.”

De nieuwe Polestar 4 in de Space in Zwolle.
De nieuwe Polestar 4 in de Space in Zwolle.
Polestar/JurreRompa

Stabiel fiscaal beleid laat te wensen over in Nederland

In Nederland heeft Polestar ook te maken met onzekerheden vanuit de politiek, die hem onaangenaam verrassen. “Ik zou heel graag willen dat de politiek met een stabiel beleid komt. Dat we nu weer een verandering van de motorrijtuigenbelasting krijgen, kan eigenlijk niet. Hierop kunnen niet alleen wij niets plannen, maar weet de consument ook niet waar hij aan toe is. Er waren duidelijke afspraken, die op de valreep nog aangepast worden. Dat moet niet kunnen, als je de ambitie hebt om vanaf 2030 emissieloos te rijden", aldus Baudewijns.

De Nederlandse directeur van Polestar is niet de enige die hierover valt. De hele autobranche heeft aan de bel getrokken. Toch zou de topman van Polestar niet voor de deur gaan liggen bij het kabinet-Schoof: “Nee, ik heb vertrouwen in hoe we het nu aanpakken. We zitten met alle partijen op een lijn en hebben een goede lobby”, stelt hij.

Het toekomstbeeld dat Polestar schetst, straalt in ieder geval vertrouwen uit. In de Space in Zwolle staan namelijk tot eind oktober twee nieuwe conceptmodellen. De eerste is de Polestar 5, een premium sedan die “vrijwel in productievorm” te bezichtigen is.

Vervolgens is er de Polestar 6: een roadster die al in de voorverkoop is geweest, terwijl de uiteindelijke vorm nog niet eens bekend is. Bij de introductie vorig jaar kregen klanten de mogelijkheid om zich via een vooruitbetaling in te schrijven op één van de 500 ‘concept editions’ van de elektrische sportwagen. Dat bleek een goede zet, want die is al volledig uitverkocht.

Een blik in de Polestar Space in Zwolle.
Een blik in de Polestar Space in Zwolle.
Polestar/JurreRompa

LEES OOK: Deze elektrische SUV heeft meer technische snufjes dan je nodig hebt: bekijk de Zeekr X